havinaA

اموزش مطالب پزشکی

havinaA

اموزش مطالب پزشکی

خوابیدن کنار کودک

دلیل شماره ۱: ضربان قلب کودک تنظیم می شود

نوزادان و مادرانشان ارتباط عمیقی فیزیولوژیکی با یکدیگر دارند. یک مطالعه به بررسی واکنش نوزادان نسبت به مادران و پدران و همچنین غریبه ها پرداخت. در این مطالعه یک دختر شیرخوار به آزمایشگاه آورده شد و روی صندلی پلاستیکی قرار گرفت که از حواس پرتی او جلوگیری شود. ابتدا مادر و سپس پدر و در نهایت غریبه به کودک نزدیک شد.

مانیتور قفسه سینه نوزاد و بزرگسالان نشان داد که کودک هنگام نزدیک شدن به پدر و مادر، ضربان قلب خود را با ضربان قلب پدر و مادرش تنظیم کرد. درصورتیکه ضربان قلب خود را با فرد غریبه همگام نکرد.

این داده ها حاکی از آن است که نوزادان و والدین شان در یک رابطه هموستاستیک آمیخته می شوند و کودک برای رسیدن به تعادل و آرامش، با پدر و مادر خود رابطه برقرار می کند.

جالب نیست؟ نکته ی دیگری که باید بدانید این است که کودکانی که سلامتیشان در معرض خطر است و دارای مشکلاتی مانند بیماری های تنفسی هستند، در کنار والدین شان راحتتر از خواب بیدار می شوند. همچنین کودکانی که در نزدیکی والدین می خوابند، دارای پایداری، ریتم منظم قلب و تنفس عمیق تری نسبت به نوزادانی هستند که به تنهایی می خوابند. این بدان معنی است که کودک از نظر فیزیولوژیکی ایمن تر است.

دلیل شماره ۲: خوابیدن کنار والدین، از بروز خطرات احتمالی برای نوزاد جلوگیری می کند

مادران با نوزادان خود بسیار هماهنگ هستند، این تا جایی ادامه پیدا می کند که چرخه خواب آنها با یکدیگر آنقدر هماهنگ می شود که مادر به طور طبیعی و در عرض چند ثانیه از وضعیت نوزاد خود مطلع می شود. اگر اتفاقی بیفتد، مادر می تواند به سرعت فرزند خود را دریابد.

تحقیقات Dr. James McKenna، مدیر آزمایشگاه خواب مادر-کودک دانشگاه نوتردام، نشان داد که مادران و نوزادانی که نزدیک یکدیگر می خوابند، از الگوهای خواب مشابهی برخوردار هستند. مادران از کودک خود در زمان های ترس و کابوس های شبانه محافظت می کنند. بنابراین می توان گفت مادرانی که در کنار فرزند خود می خوابند، بیشتر از سلامت کودک شان آگاه هستند.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

روانشناسی پسران در ۴ سالگی

مهارت های جسمی و فیزیکی

احتمالاً پسر شما تا سن ۴ سالگی، رفتن به توالت را یاد می گیرند. آنها قادر به شستن دست و صورت خود خواهند بود و با کمک شما، دندان های خود را مسواک می زنند. آنها می توانند لباس های خود را بپوشند، هر چند پوشیدن کفش و دکمه ها برایشان مشکل است.

  • در حال حاضر آنها مهارت های بازی با توپ خود را بهبود می بخشند، دوچرخه سوار می شوند و از مداد و قیچی و نقاشی استفاده می کنند. آنها یاد می گیرند که با یک پا تعادل برقرار کنند.
  • کودکان چهارساله درباره بدن خود و اعضای خانواده کنجکاو هستند و به همین دلیل تمایل بازی در نقش “مادر و پدر” یا “پزشک” را دارند.
  • بازی جنسی کودکی در بین کودکان پیش دبستانی و در اوایل مدارس بسیار متداول است. این بخشی از کنجکاوی عمومی آنها در مورد بدن است.

احساسات و رفتارها

در این سن پسر شما در حال جستجو و یادگیری راههایی برای بیان احساسات خود است. او این کار را از طرق مختلف ازجمله صحبت کردن، استفاده از حرکات و صداها، نقاشی و ساختن چیزهای دیگر انجام می دهد.

  • پسر شما دوست پیدا می کند و ممکن است از بازی در گروه های کوچک لذت ببرد زیرا آنها می دانند چگونه بازی کنند و چه چیزی هنگام بازی با دوستانشان قابل قبول است.
  • برای کودکان داشتن دوستان خیالی که نتیجه تخیلات سالم است، بسیار رایج است.
  • در این سن ممکن است فرزند شما در مورد چیزهایی حقیقت را پنهان کند، یا حتی شروع به دروغ گفتن کند. به عنوان مثال، حتی ممکن است او بگوید “من این کار را نکردم”. این یک قسمت عادی از پیشرفت کودک چهار ساله است.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

اختلال کم توجهی بیش فعالی و مدرسه

حواس دانش آموزان مبتلا به اختلال کم توجهی – بیش فعالی ممکن است به راحتی با سر و صدای بیرون، رهگذران و یا افکار خود پرت شوند که اغلب باعث می شود متوجه درس نشوند. این کودکان در تمرکز کردن روی کارهایی که نیاز به تلاش ذهنی پایدار دارد، مشکل دارند. ممکن است به نظر برسد که در حال گوش دادن به شما هستند اما برای به خاطر سپردن اطلاعات با مشکل مواجه شوند.

از جمله راههای کمک به کودکانی که به راحتی حواسشان پرت می شود شامل قرار گرفتن کودک در محیط مناسب، فعالیت فیزیکی و کوتاه تر کردن زمان کلاس درس است. راههای دیگر عبارتنداز:

  • کودک مبتلا به اختلال کم توجهی – بیش فعالی را دور از درها و پنجره ها قرار دهید. اگر آموزش کودک در خانه انجام می شود، باید در اتاق جداگانه باشد و در صورت داشتن حیوان خانگی، آن را در اتاق دیگر قرار داد.
  • از صندلی های جایگزینی استفاده کنید که دانش آموز بتواند در صورت ناراحتی، جای خود را تغییر دهد. هر زمان ممکن باشد، حرکت فیزیکی را نیز در میانه ی درسها قرار دهید.
  • اطلاعات مهم را در جایی بنویسید که کودک به راحتی بتواند آن را بخواند و از آن استفاده کند. به دانش آموز یادآوری کنید که اطلاعات در کجا واقع شده است.
  • تکالیف سنگین را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید و به کودکان اجازه دهید تا اوقات استراحت داشته باشند

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

دلایل افت قند خون کودکان

  • بالا رفتن سطح انسولین در خون.
  • عدم تولید گلوکز کافی در بدن کودک.
  • استفاده بدن از گلوکز، بیش از مقدار تولید شده.
  • عدم توانایی کودک در شیر خوردن به میزان کافی برای بالا نگه داشتن سطح گلوکز.

افت قند خون در شیرخواران با داشتن یک یا چند مورد از این عوامل خطر بیشتر است:

  • در نوزادان سالمی که در زمان خاصی بدنیا می آیند(نوزادانی که پس از ۳۷ هفته به دنیا می آیند)، سطح قند خون در ۱ تا ۲ ساعت پس از تولد در پایین ترین حد خود قرار دارد. بعد از این مدت، سطح قند خون بدن بتدریج با استفاده از ذخایر چربی و قند سالم، شروع به افزایش می کند.
  • نوزادان کوچک و زودرس ممکن است ذخایر کافی نداشته باشند تا بتوانند قبل از شروع به شیرخوردن، سطح قند خون را متعادل نگه دارند. این نوزادان در ۲۴ ساعت اول زندگی بیشتر در معرض خطر افت قند خون هستند.
  • کودکانی که مادرانشان مبتلا به دیابت هستند (به ویژه مادرانی که به انسولین نیاز دارند یا دیابتی که به خوبی کنترل نشده باشد) ممکن است در استفاده از ذخایر گلوکز خود دچار مشکل شوند. افزایش طبیعی قند خون که بعد از تولد اتفاق می افتد ممکن است فوراً اتفاق نیفتد.
  • نوزادانی که دیر بدنیا می آیند(زایمان دیر رس) هم ممکن است در ۱۲ ساعت اول زندگی با همان مشکل مواجه شوند.

علاوه بر موارد اشاره شده در بالا، هیپوگلیسمی می تواند در شرایط زیر هم ایجاد شود:

  • تغذیه ضعیف مادر در دوران بارداری
  • انواع ناسازگاری بین خون مادر و نوزاد (بیماری شدید همولیتیک نوزادی)
  • وجود انسولین زیاد در مدفوع کودک به دلایلی مانند تومور لوزالمعده
  • نقائص هنگام تولد
  • بیماریهای مادرزادی متابولیک یا نقایص هورمونی. برخی از اینها سابقه ی ژنتیکی دارند
  • اکسیژن ناکافی در بدو تولد (اسفیکسی هنگام تولد)
  • بیماری های کبد
  • عفونت

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

تست شنوایی نوزاد در خانه

۱- کودک خود را در حالت نشسته نگه دارید. پشت سر کودک بایستید و دست بزنید. یک دست بلند خارج از دید کودک قطعا باید توجه او را جلب کند. پس می توانید از دست زدن، برای تست شنوایی فرزندتان استفاده کنید.

اگر او به یک دست زدن کوچک واکنش نشان داد یا با شنیدن صدای بلند گریه کرد، به این معنی است که شنوایی او خوب است. در صورت لزوم، تست را چند بار دیگر تکرار کنید.

۲- حرکت سر کودک خود را مشاهده کنید. پس از اینکه کودک کنترل حرکت بدن خود را به دست آورد و توانست به محیط اطراف نگاه کند، در یک طرف اتاق بایستید و نام او را صدا کنید.

لازم نیست خیلی بلند صدا کنید. کودک تنها باید به صدای شنیده شده واکنش نشان دهد. بنابراین، او صدا را با چشمانش جستجو می کند. وقتی کودک این کار را انجام داد، به این معنی است که شنوایی اش خوب است.

۳- هنگامی که کودک شما حدودا ۱۰ ماهه است، کتاب های تصویری را در لیست بازی های خود قرار دهید. به تصاویر اشاره کنید و کلمه ای را که هر تصویر نشان می دهد به او بگویید. به عنوان مثال، به تصویر ماشین اشاره کنید و کلمه “ماشین” را بگویید.

این کار را برای مدتی انجام دهید و بعد از چند بار تکرار، وقتی می گویید ماشین، کودک باید بتواند به تصویر ماشین اشاره کند. هنگامی که فرزندتان قادر به انجام این کار است، نشان می دهد که او نه تنها کلمه را شنیده، بلکه معنای آن را نیز درک کرده است.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....