havinaA

اموزش مطالب پزشکی

havinaA

اموزش مطالب پزشکی

5 تا از حرکت یوگا جهت ارتقای رفع استرس

۱-حرکت زانوی خمیده بسته به صورت خوابیده

این حرکت احیاگر و مفید به تسکین درد کمر، پایین آوردن فشار خون و رفع بی‌خوابی و اضطراب کمک می‌کند. همچنین قفسه سینه و لگن را باز کرده، گردش خون را در ناحیه شکمی افزایش داده و ذهن را آرام می‌کند.

 

شما می‌توانید این حرکت را با یا بدون پشت‌بند انجام دهید اما بد نیست اگر یک بالشت زیر کمرتان بگذارید و یک پتوی رل شده را زیر سرتان قرا دهید. حتی می‌توانید چشمانتان را با چشم‌بند یا یک پارچه ببنید. برای راحتی بیشتر تنظیمات لازم را انجام دهید تا از این حرکت نهایت لذت را ببرید.

 

۲-تکیه دادن پاها به دیوار

کسی هست که این حرکت را دوست نداشته باشد؟ تکیه دادن پاها به دیوار یکی از ساده‌ترین کارهایی است که در هر جایی می‌شود آن را انجام داد و فواید شگفت‌انگیزی برای بدن و ذهن به همراه دارد.

 

این حرکت در واقع یک وارونگی خفیف است و اگر یک پتوی رل شده را زیر باسن قرار دهید، ارتفاع جزئی به وجود آمده باعث می‌شود لنفها و سایر مایعات از قسمت پایینی بدن به ناحیه شکمی‌تان بریزند. این مایعات همانهایی هستند که منجر به خستگی زانوها، ورم مچ پا و انباشته شدن مایعات در اندامهای لگنی می‌شود.

 

دراز کشیدن در این وضعیت می‌تواند به کاهش سردردها، تسکین دردهای قاعدگی و رفع درد کمر کمک کند.

 

۳-حرکت بچه

حرکت بچه برای زمانیکه روز طولانی و خسته‌کننده‌ای را پشت سر گذاشته‌اید و فقط می‌خواهید مثل یک توپ خودتان را رل کنید و راحت باشید، عالیست.

 

قرار گرفتن در چنین وضعیت آرامی بسته به اینکه چقدر زمان می‌برد تا شما در این حالت به آرامش برسید و کاملا راحت شوید، بین ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد. با اینکه این حرکت به عنوان یک حرکت آرامش‌بخش در نظر گرفته می‌شود، اما کشش خوبی هم به عضلات لگن و باسن، مچ پا، رانها و شانه‌ها می‌دهد.

 

حرکت بچه می‌تواند درد پشت و گردن را در صورت مهار سر و تنه تسکین دهد، مغز را آرام کند و به کاهش خستگی و استرس کمک کند. چشمانتان را ببندید، نفس بکشید و تمام استرسها را بیرون بریزید.

 

۴-خم شدن به سمت جلو

خم کردن بدن به سمت جلو، چه در حالت نشسته و چه ایستاده، فواید بسیاری دارد.

 

این حرکت باعث تحریک کلیه‌ها و کبد می‌شود، به هضم غذا کمک می‌کند، علائم یائسگی را تسکین می‌دهد و در عضلات باسن، همسترینگ و ساق پا کشش ایجاد می‌کند. همچنین با آرام کردن مغز، به تسکین سردردها، رفع بی‌خوابی، کاهش استرس، اضطراب و خستگی کمک می‌کند.

 

این حرکت به ویژه برای کسانی که تمام روز پشت میزکار می‌نشینند، توصیه می‌شود چرا که روی کمر تاثیر شگفت‌انگیزی می‌گذارد.

 

۵-حرکت جسد

شاید در نگاه اول حرکت بسیار ساده‌ای به نظر برسد، اما حرکت جسد یا ساواسانا در واقع یکی از چالش بر انگیزترین حرکاتی است که می‌شود انجام داد. تنها کاری که لازم است بکنید دراز کشیدن و استراحت کردن است.

 

به طور کلی، حرکت جسد در پایان کلاس یوگا انجام می‌شود چون می‌تواند در آرام کردن ذهن، آرامش بدن، کاهش فشار خون، کاهش سردرد، بی‌خوابی و خستگی اثربخش باشد. از این بهتر چه می‌خواهید؟ تقریبا هیچ فعالیت فیزیکی لازم نیست انجام دهید!

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد