havinaA

اموزش مطالب پزشکی

havinaA

اموزش مطالب پزشکی

خواص ثابت شده زیره سبز

1- بهبود گوارش

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها، نقش آن در کمک به هضم غذا است. قرن هاست که از آبگوشت سبک مزه دار شده با زیره یا یک لیوان آب زیره در خانه هندی ها به عنوان یک درمان ثابت برای مشکلات هاضمه استفاده می شود. متخصصان می‌گویند که ماده ای به نام تیمول، یکی از ترکیبات زیره سبز است که با تحریک آنزیم ها، ترشح بهتر شیره گوارشی را ممکن می‌سازد.

2- مناسب برای سیستم ایمنی

حضور ویتامین C در دانه زیره سببتقویت سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است که عفونت ها و بیماری ها را کنترل می کند. دکتر Manoj K. Ahuja، از بیمارستان Fortis می گوید: زیره یک منبع عالی از آهن و فیبرهای رژیمی است. نوشیدن آب زیره برای حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن ضروری است. زیره قادر است با بیماری‌ها مبارزه کرده و احتمال مریض شدن را کاهش می‌دهد.

3- درمان کم خونی

کم خونی یک بیماری است که با کمبود حاد آهن مشخص می شود. آهن یکی از مهم ترین مواد معدنی است و نقش کلیدی در عملکرد مناسب بدن دارد. بعلاوه برای تشکیل گلبول های قرمز ضروری است. دریافت کم آهن باعث کاهش سطح انرژی می شود. زیره سبز حاوی مقدار زیادی آهن است که ممکن است به درمان کم خونی کمک کند. آیا می دانستید یک قاشق سوپ خوری از زیره سبز، حاوی 22 میلی گرم آهن است؟

4- مناسب برای سم زدایی

کومینالدئید، تیمول و فسفر جزو ترکیبات زیره سبز هستند که به عنوان عوامل سم زدا عمل می کنند. دکتر Ashutosh Gautam متخصص آیورودا می گوید: آب زیره سموم را از بدن دفع کرده و تولید صفرا را تسهیل می‌کند. در نتیجه برای کبد بسیار مفید است.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....


علل درد در ناحیه نزدیک سوراخ ناف

1- باد معده

نه تنها می تواند شرم آور باشد، بلکه باد معده می تواند ناراحت کننده و حتی بسیار دردناک باشد. معمولاً نشانه های باد معده نسبتا واضح و شامل:

  • خارج شدن خواسته یا ناخواسته باد معده
  • درد شدید در هر نقطه از شکم که به سرعت تسکین می یابد.
  • احساس “گره خوردگی” در معده شما
  • تورم و تنگی در شکم شما

درد های ناشی از باد معده گاهی اوقات به قدری شدید است که می توانند با سنگ های کیسه صفرا، آپاندیسیت یا حتی بیماری قلبی اشتباه گرفته شوند. اگر تنها باد معده بدون هیچ علامت دیگری دارید و باد های معده زندگی عادی شما را مختل نمی کنند، احتمالاً چیزی برای نگران بودن وجود ندارد.

با این وجود اگر علائم دیگری همراه با باد معده از قبیل: درد طولانی مدت شکم، مدفوع خونی، حالت تهوع یا استفراغ مداوم، درد قفسه سینه، کاهش وزن، تغییر در کیفیت مدفوع داشتید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

2- یبوست

یبوست یکی دیگر از مشکلات عادی است که می تواند در موارد خاص موجب دردی طاقت فرسا شود. نشانه های آن معمولا کاملاً واضح هستند و می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • دفع مدفوع دشوار
  • کارکردن نامنظم روده
  • درد در قسمت شکم یا شکم متورم
  • مدفوعاتی که کوچک یا سفت هستند.

درمان یبوست در وهله اول بستگی به این دارد که چه چیزی باعث ایجاد آن شده است. برای برخی افراد، تغییر روش زندگی مانند نوشیدن آب بیشتر، خوردن فیبر بیشتر یا انجام تمرینات ورزشی برای حل مشکل کافی است. برای برخی دیگر، این ممکن است نشانه ای از یک بیماری دیگر باشد و یا به نوع دیگری از درمان پزشکی نیاز داشته باشد.

اگر فکر می کنید که ممکن است یبوست داشته باشید، سعی کنید رژیم غذایی و عادات ورزشی خود را تغییر دهید. با این حال اگر یبوست ادامه پیدا کرد به دنبال راه درمکان ان باشید.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....


علت ریزش شدید مو در خانم ها

1-حاملگی، جراحی و دیگر حوادث پراسترس

تلوژن افلوویوم پدیده‌ای است که پس از جراحی، حاملگی و یا هر اتفاق پر استرس دیگری رخ می‌دهد. همچنین این پدیده ممکن است بخاطر مصرف داروهایی مثل داروهای ضدافسردگی، مسدودکننده‌های بتا و داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی در انسان ظاهر شود. در پدیده تلوژن افلوویوم مو با سرعت زیادی شروع به ریزش می‌کند.

  • علایم: زنانی که دچار تلوژن افلوویوم شده‌اند ممکن است شش هفته تا سه ماه پس از یک رخداد پرحادثه دچار ریزش مو شوند. ممکن است به اندازه یک کف دست مو از دست بدهند.
  • آزمایشات: آزمایش خاصی برای بررسی پدیده تلوژن افلوویوم وجود ندارد اما پزشک می‌تواند با بررسی حوادثی که اخیراً برای شما افتاده و همچنین بررسی ریشه مو شما را مورد معاینه قرار دهد.
  • درمان: گاهی اوقات پس از جراحی، بارداری یا یک حادثه پر استرس ناچارید مدتی را صبر کنید تا ریزش مو کاهش یابد. اگر دلیل ریزش مو مصرف داروهاست، از دکتر خود بخواهید میزان مصرف دارو را پایین بیاورد و اگر مربوط به استرس است، باید میزان استرس خود را پایین بیاورید.

2- ریزش موی ارثی

رایج ترین علت ریزش مو است. ژن‌های ریزش مو ممکن است از والدین به شما منتقل شود و اگر هردو دچار ریزش مو باشند شانس شما نیز برای ریزش مو بیشتر است.

  • علایم: معمولاً موهای جلوی پیشانی شروع به نازک شدن می‌کند. این شرایط به کندی رخ داده و ممکن است از 20 سالگی شروع شود. البته در برخی موارد نیز ممکن است ریزش مو در تمام سر اتفاق بیفتد.
  • آزمایشات: متخصص با بررسی الگوی ریزش موی شما ارثی بودن ریزش مو را بررسی می‌کند. همچنین بافت برداری از سر نیز می‌تواند به تشخیص این نوع ریزش مو کمک کند.
  • درمان: با استعمال ماینوکسیدیل به میزان دو بار در روز می‌توانید سرعت ریزش مو را کاهش دهید. این دارو هم برای زنان و هم برای مردان قابل استفاده است، اما زنان باید از دوز پایین آن استفاده کنند تا دچار عوارض جانبی نشوند. زنان باردار و شیرده نباید از ماینوکسیدیل استفاده کنند.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....


درمان واریس پا

1-درمان پزشکی

بهترین راه حل پزشکی جراحی پا با استفاده از لیزر است:

درمان لیزر ساده: این عمل به صورت بیرونی انجام می‌شود و نیازی به جراحی نیست. توسط لیزر، سیاهرگ‌های واریسی ریز زیر پوست درمان می‌شود. معمولا به بیش از یک جلسه نیاز است. با تجویز دکتر هر 6 تا 12 هفته یک جلسه انجام می‌شود.

درمان لیزر درون سیاهرگی: در این روش می‌توان سیاهرگ‌های وریدی بزرگتر را نیز درمان کرد. لیزر وارد سیاهرگ می‌شود. زمان ریکاوری برای این روش کوتاه‌تر است. برای درمان لیزر بیهوشی موضعی یا استفاده از داروی مسکن کافی است.

عوارض جراحی

عوارض جانبی درمان لیزر به شرح زیر است:

  • سوزش پوست
  • تغییر رنگ پوست
  • احساس درد یا سوزش در ناحیه لیزرشده پس از بهبود و درمان
  • لخته کوچک یا بزرگ خون در سیاهرگ
  • هرچه دکتر شما ماهرتر باشد این عوارض کمتر خواهدبود.

2-درمان خانگی

سرکه سیب: به جریان خون کمک می‌‌کند. اگر خون به خوبی جریان یابد، واریس پا کاهش می‌یابد. سرکه سیب رقیق نشده را روی پوست و در ناحیه واریس استعمال کرده و ماساژ دهید. قبل از خواب و صبح هنگام بیدار شدن این کار را انجام دهید.

فلفل قرمز: فلفل قرمز سرشار از ویتامین سی و بیوفلاونوئیدها است که به جریان خون و کاهش ورم واریس کمک می‌کند. یک قاشق سوپخوری پودر فلفل قرمز را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و خوب هم بزنید. روزانه سه بار و به مدت یک تا دو ماه این نوشیدنی را بنوشید

روغن زیتون: ماساژ پوست با روغن زیتون به گردش خون و کاهش درد و التهاب کمک می‌کند. به اندازه یکسان روغن زیتون و روغن ویتامین E را با هم مخلوط کرده و به آرامی گرم کنید. برای چند دقیقه سیاهرگ‌ها را ماساژ بدهید. روزانه دوبار این کار را انجام دهید.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

بیماری آدیسون

  • بیماری آدیسون یک بیماری غدد درون ریز یا اختلال هورمونی است که بر روی حدود 1 در 100000 نفر تأثیر می گذارد.
  • در همه گروه های سنی اتفاق می افتد و مردان و زنان را به یک اندازه تحت تأثیر قرار می دهد.
  • این بیماری با کاهش وزن، ضعف عضلانی، خستگی، فشار خون پایین و گاهی تیره شدن پوست بدن مشخص می شود
  • بیماری آدیسون زمانی اتفاق می افتد که غده فوق کلیه به اندازه کافی هورمون کورتیزول و در برخی موارد هورمون آلدوسترون تولید نمی کند.

کورتیزول به طور معمول توسط غدد فوق کلیه تولید می شود و تقریبأ روی هر عضو و بافت بدن تأثیر می گذارد. دانشمندان بر این باورند که کورتیزول صدها اثر در بدن دارد. مهمترین کار کورتیزول این است که به بدن کمک کند تا به استرس پاسخ دهد. در میان دیگر وظایف حیاتی، کورتیزول:

  • کمک به حفظ فشار خون و عملکرد قلبی عروقی.
  • به پاسخ التهابی سیستم های ایمنی کمک می کند.
  • به اثر انسولین در شکستن قند کمک می کند.
  • به تنظیم متابولیسم پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی ها کمک می کند.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....